Wiedza menedżera w zakresie projektów

Kierowanie zespołem projektowym jest najczęściej kojarzone z przesunięciem przełożonego funkcyjnego do wypełnienia wyjątkowo ważnego przedsięwzięcia dla przedsiębiorstwa. To kojarzenie roli menedżera projektu wywodzi się z faktu, iż jeszcze nie tak dawno menedżerowie zostawali koordynatorami przedsięwzięć zupełnie przez przypadek. Zwykle tylko na chwilę przydzielano im dodatkowe zadania.
Specjaliści ds. szkoleń mają wiedzę, że kompetencje dotyczące do prowadzenia przedsięwzięć biznesowych nabywa się metodą doświadczeń zawodowych albo dedykowanych projektów szkoleniowych. Administratorzy projektów zwykle uczą się administrować działaniami projektowym biorąc w nim udział aktywnie. Więcej treści znalazłem w tym miejscu: Certyfikowane Szkolenia   Zarządzanie Czasem .
W tym blogu opiszę najważniejsze typu kompetencji menedżera przedsięwzięcia. Umiejętności z kierowania projektem zamykają się kilku obszarach:
- integrowanie priorytetów, czyli zintegrowane traktowania wszystkich działań i uwzględnienie większości zadań,
- zdefiniowanie całego szeregu aktywności, i w praktyce przywodzi na myśl kompetencje formułowania czynności i definiowania metod ich realizacji,
- gospodarowanie czasem członków zespołu, uważane za najważniejszą umiejętność managera przedsięwzięcia,
- organizowanie zaopatrzenia, czyli podejmowanie aktywności w sprawach zakupów innowacyjnych komputerów i sprzętu biurowego oraz znajdowanie ofert u partnerów biznesowych,
- administrowanie zasobami ludzkimi, czyli umiejętności tworzenia zespołu projektowego oraz ogrywania roli szefa takiego personelu w projekcie,
- przekazywanie informacji,
- zabieganie o jakość wykonania zadań w projekcie,
- zajmowanie się płynnością finansową projektu,
- dokonanie oceny ryzyk związanego z kwestią zakończenia przedsięwzięcia.
W powyższych zakresach merytorycznych organizowałem w ciągu 5 lat dużo projektów szkoleniowych. Pracownicy z wielu firm oczekiwali nie teoretycznych kompetencji oraz narzędzi zarządzania. Stałem się wielkim zwolennikiem tych zagadnień i uważam, że każdy menedżer wydziału chciałby dobrze kierować projektami.
COŚ O NASZYCH WPISACH
Nasz blog pisze kwartet  szkoleniowców prowadzących kursy z zarządzania z bardzo wielu branż.
Pomysłodawcą i wykonawcą powyższego felietonu jest  Iwona Piga, trener prowadzący szkolenia z komunikacji oraz autor opracowań w programach dotykających problematyki  pomiaru satysfakcji pracowników.  
Tu  często przeczytasz także na temat:
- badania satysfakcji specjalistów w dużych koncernach i małych firmach
- ankiety rozwojowe
- warsztaty z rozwoju osobistego i menedżerskiego
- spotkania dla pracowników
- zarządzanie personelem